Välkommen till Härryda kommun, en kommun med höga ambitioner och sikte på att ha Sveriges bästa näringslivsklimat, grundskolor i toppklass och samhällsbyggnad med expansion och innovation i fokus. Kommunen levererar verksamhet med god service, kvalitet och kompetens. Hållbar utveckling, kommunikativ organisation och digitalisering är centrala och gemensamma utvecklingsområden i alla verksamheter. Vi letar efter dig som vill vara delaktig, är engagerad och tar eget ansvar. Välkommen till en kommun som rymmer många spännande projekt och goda kollegor!

 

Kommunen söker nu en

Kommunjurist med erfarenhet från upphandlingsjuridik.

Du kommer vara placerad på Kanslienheten som ingår i Utvecklingsfunktionen och är en stödfunktion i förvaltningen med uppdraget att leda och samordna vissa gemensamma processer och frågor så som kansli, kommunikation, kvalitet, digitalisering samt näringslivsfrågor. På kansliet arbetar ytterligare en kommunjurist och en jurist som du kommer ha ett nära samarbete med.

Kanslienheten ansvarar bland annat för ärendehantering till välfärdsnämnden, kommunstyrelsen och kommunfullmäktige samt är stöd till den politiska organisationen där fullmäktiges beredning ingår. De juridiska frågorna är centrala inom enheten och som kommunjurist har du en viktig roll i att ge stöd till både den politiska organisationen och förvaltningen. En del av tjänsten innebär även att arbeta med Ekonomi- och upphandlingsenheten med upphandlingsfrågor. Rollen innebär även att vara kommunens upphandlingsjuridiska resurs.

Arbetsuppgifter

Som kommunjurist är du en viktig kugge i stödet till förvaltningen och i utvecklingsarbetet inom kansliet. Tyngdpunkten kommer att vara inom om skollagstiftning, offentligrätt och civilrättsliga frågor, upphandling samt dataskyddsförordningen, GDPR.

I din roll kommer du att tillsammans med upphandlingsenheten ha uppgiften att säkerställa att kommunen följer upphandlingsregelverk samt interna regler och rutiner i samband med offentlig upphandling, förnyade konkurrensutsättningar och avrop från ramavtal. I dina uppgifter ingår även att delta i kvalificerade upphandling och vara ett stöd till Upphandlingsenheten.

En annan viktig del i arbetet är att bevaka rättsutvecklingen och ta de initiativ som behövs för att kommunen ska vara uppdaterad på gällande lagstiftning. Du kommer även att informera och utbilda i juridiska frågor. Andra exempel på arbetsuppgifter kan vara rättsutredningar, avtalsskrivning som exempelvis personuppgiftsbiträdesavtal. Du kommer även att handlägga och föredra ärenden, bistå chefer med råd kring juridiska frågor. En del av tjänsten innebär även att vara stöd till ordföranden på kommunfullmäktiges sammanträden.

 

Kvalifikationer

Vi söker dig som:

  • Har juristexamen och helst flerårig erfarenhet från kvalificerat självständigt juridiskt arbete inom offentlig sektor, domstol eller från andra myndigheter alternativt advokatbyrå.
  • Har mycket god kunskap om upphandlingar/upphandlingsjuridik enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) och god förståelse för lagstiftningens möjligheter och begränsningar.

 

  • Har mycket god kunskap i skollagstiftning, kommunal- och förvaltningsrätt liksom övriga regelverk som styr kommunal och offentlig förvaltning.
  • Har förmåga att strukturera och analysera komplicerade frågeställningar och på ett tydligt sätt kommunicera kring dessa, liksom att föreslå handlingsalternativ och lösningar utifrån juridiska avvägningar.

 

Det är meriterande med:

Notarietjänstgöring eller tidigare arbete som kommunjurist samt erfarenhet av arbete med avtal och avtalsförhandlingar samt goda kunskaper inom avtalsrätt.

 

Vi söker dig som är trygg i din profession och arbetar effektivt, ofta självständigt och har förmåga att prioritera utan att ge avkall på noggrannheten. Som person är du prestigelös, med god kommunikations- och samarbetsförmåga. Du har ett gott omdöme, förenat med hög integritet. Att leverera god service och ett bra bemötande ser du som en självklarhet.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Anställningens omfattning

Anställningsform: Tjänsten är tillsvidare och på heltid. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Intervjuer kan komma att påbörjas innan ansökningstiden har gått ut.

Upplysningar

  • Ragnar Lundborg
    Rekryteringskonsult
    E-post: ragnar.lundborg@luncon.se

Telefon 070-5519055

Ansökan

Referensnummer: A907324 . Din ansökan ska vara oss tillhanda senast den 7 november 2019. Vi ser gärna att du söker tjänsten via Offentliga jobb. Tryck här för att komma vidare: Ansök . Om du önskar skicka din ansökan med brev tar vi emot den på adress: Härryda kommun, Personalfunktionen, 435 80 Mölnlycke. Kom ihåg att ange referensnumret på den tjänst du söker.

Övrig information

Intervjuer kan komma att påbörjas innan ansökningstiden har gått ut.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare av ytterligare jobbannonser. Härryda kommun har upphandlade avtal.

VERKSAMHETSUTVECKLING, KOMMUNER OCH SKOLA

SIQ satsar vidare och söker en ny medarbetare till vårt team!

Har du stort intresse för kvalitets- och hållbarhetsfrågor och drivs av att göra din omvärld bättre, då har vi ett uppdrag för dig! SIQ satsar vidare och söker en ny medarbetare med uppgifter kring verksamhetsutveckling inom kommuner och skola. Du kommer ingå i ett team med ett tiotal kollegor, vilka alla drivs av att stödja och vidareutveckla andra organisationer och individer. SIQ finns till för de som vill bli bättre! SIQ har sedan starten haft som strategi att bidra till utvärdering och förbättring av verksamheter.

Arbetsuppgifter

• Du kommer att ansvara för att leda Kvalitetsutmärkelsen Bättre Skola, vilken SIQ driver på uppdrag av Skolverket och som syftar till att lyfta kvalitetsarbetet i svensk skola.
• Ansvara för, planera och leda genomförandet av den årliga rikskonferensen Bättre Skola.
• Du kommer även att ansvara för att leda och vidareutveckla SIQs kommunnätverk där idag ca 15 kommuner är medlemmar. Ditt fokus kommer vara att arbete med kommunala ledningsgrupper och ansvariga för verksamhetsutveckling.
• Du kommer att bidra och stödja medlemsorganisationer genom att i våra nätverk leverera SIQs medlemserbjudande/ produktutbud. Du kommer också bidra med att utveckla dessa tjänster.
• Samverka med SIQs internationella partners.
• Du rapporterar direkt till VD vid SIQ.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
• ‪erfarenhet av operativt och strategiskt förbättrings- och utvecklingsarbete i offentlig verksamhet, gärna från ledning av skola eller kommunal verksamhet. Vi värdesätter erfarenhet från näringsliv och konsultativt arbete.‬‬‬‬‬‬
• en högskoleutbildning inom ett för tjänsten relevant område.

För att lyckas i denna roll behöver du:

• ‪ha en pragmatisk inställning, vara lösningsorienterad samt vara beredd att arbeta både långsiktigt strategiskt och operativt efter dagsaktuella behov. Du är prestigelös i ditt sätt, öppen för att arbeta på olika nivåer och parallellt med olika uppdrag för olika uppdragsgivare.‬‬ Dina personliga värderingar stämmer väl överens med SIQs värderingar kundfokus, medskapande, utveckling samt omtanke.‬‬‬‬
• ‪kunna arbeta självständigt, leda projekt, ta egna initiativ och fatta välgrundade beslut. Samtidigt behöver du kunna samarbeta brett med SIQs medlemmar och andra intressenter. ‬‬‬‬‬ Du tycker om att arbeta i projekt och du bör gilla publika sammanhang.‬‬‬‬‬
• vara en god kommunikatör, ha god förmåga att på ett övertygande sätt sprida kvalitets- och innovationsfrågor till omvärlden. Du har genom ditt sätt en förmåga att skapa delaktighet och engagemang. Du trivs med att arbeta i en öppen och kommunikativ roll i små och stora sammanhang. Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på såväl svenska som engelska. Du har god kunskap om digitala kanaler/social media och vet hur man bäst får effektiv spridning av information och kunskap.

Då SIQ är ett forskningsinstitut är erfarenhet från forskningsverksamhet meriterande, men inget krav. Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬

Tillträde

Så snart som möjligt med hänsyn till eventuell uppsägningstid.

Placering

Tjänstens placering är vid något av SIQs kontor vilka är Drakegatan 6 i Göteborg eller vid Kungsgatan 26 i Stockholm. I arbetet ingår en del resande främst inom Sverige, men där resandet kan planeras med bra framförhållning.

Ansökan

Vid frågor är du välkommen att kontakta SIQs VD, Mats Deleryd via mail; mats.deleryd@siq.se eller på telefon; 070-346 37 25. I denna rekrytering samarbetar vi med Ragnar Lundborg vid Lundborg Consulting AB (www.luncon.se) som kan nås på telefon; 070-55 190 55 alt. ragnar.lundborg@luncon.se. Din ansökan skall vara SIQ tillhanda senast den 16:e augusti 2019. För att söka tjänsten skickar du din ansökan och ditt CV till siqoffentlig-skola@luncon.se
All information behandlas konfidentiellt.

VERKSAMHETSUTVECKLING – BUSINESS EXCELLENCE

SIQ satsar vidare och söker en ny medarbetare till vårt team!

Har du stort intresse för kvalitets- och hållbarhetsfrågor och drivs av att göra din omvärld bättre, då har vi ett uppdrag för dig! SIQ satsar vidare och söker en ny medarbetare med uppgifter kring verksamhetsutveckling – Business Excellence! Du kommer ingå i ett team med ett tiotal kollegor, vilka alla drivs av att stödja och vidareutveckla andra organisationer och individer. SIQ finns till för de som vill bli bättre! SIQ har sedan starten haft som strategi att bidra till utvärdering och förbättring av verksamheter.

Arbetsuppgifter

• Du kommer att driva Utmärkelsen Svensk Kvalitet samt även ansvara för att driva Quality Innovation Award och leda vårt verksamhetsområde ”Utvärdera och visa upp”
• Du kommer att bidra och stödja medlemsorganisationer genom att i våra nätverk leverera SIQs medlemserbjudande/ produktutbud. Du kommer också bidra med att utveckla dessa tjänster.
• Du kommer även att samverka med SIQs internationella partners.
• Du rapporterar direkt till VD vid SIQ.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
• ‪erfarenhet av operativt och strategiskt förbättrings- och utvecklingsarbete gärna både från offentlig- och privat verksamhet.‬‬‬‬‬
• erfarenhet från att arbeta med och utvärdera enligt Business Excellence Modeller så som SIQ Managementmodell. Du är troligtvis examinator.
• en högskoleutbildning inom ett för tjänsten relevant område.

För att lyckas i denna roll behöver du

• ‪ha en pragmatisk inställning, vara lösningsorienterad samt vara beredd att arbeta både långsiktigt strategiskt och operativt efter dagsaktuella behov. Du är prestigelös i ditt sätt, öppen för att arbeta på olika nivåer och parallellt med olika uppdrag för olika uppdragsgivare.‬‬ Dina personliga värderingar stämmer väl överens med SIQs värderingar kundfokus, medskapande, utveckling samt omtanke.‬‬‬
• ‪kunna arbeta självständigt, leda projekt, ta egna initiativ och fatta välgrundade beslut. Samtidigt behöver du kunna samarbeta brett med SIQs medlemmar och andra intressenter. ‬‬‬‬‬ Du tycker om att arbeta i projekt och du bör gilla publika sammanhang.‬‬‬‬
• vara en god kommunikatör, ha god förmåga att på ett övertygande sätt sprida kvalitets- och innovationsfrågor till omvärlden. Du har genom ditt sätt en förmåga att skapa delaktighet och engagemang. Du trivs med att arbeta i en öppen och kommunikativ roll i små och stora sammanhang. Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på såväl svenska som engelska. Du har god kunskap om digitala kanaler/social media och vet hur man bäst får effektiv spridning av information och kunskap.

Då SIQ är ett forskningsinstitut är erfarenhet från forskningsverksamhet meriterande, men inget krav. Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬

Tillträde

Så snart som möjligt med hänsyn till eventuell uppsägningstid.

Placering

Tjänstens placering är vid något av SIQs kontor vilka är Drakegatan 6 i Göteborg eller vid Kungsgatan 26 i Stockholm. I arbetet ingår en del resande främst inom Sverige, men där resandet kan planeras med bra framförhållning.

Ansökan

Vid frågor är du välkommen att kontakta SIQs VD, Mats Deleryd via mail; mats.deleryd@siq.se eller på telefon; 070-346 37 25. I denna rekrytering samarbetar vi med Ragnar Lundborg vid Lundborg Consulting AB (www.luncon.se) som kan nås på telefon; 070-55 190 55 alt. ragnar.lundborg@luncon.se. Din ansökan skall vara SIQ tillhanda senast den 16:e augusti 2019. För att söka tjänsten skickar du din ansökan och ditt CV till utvardera@luncon.se

All information behandlas konfidentiellt.

Välkommen till Härryda kommun, en kommun med höga ambitioner och sikte på att ha Sveriges bästa näringslivsklimat, grundskolor i toppklass och samhällsbyggnad med expansion och innovation i fokus. Kommunen levererar verksamhet med god service, kvalitet och kompetens. Hållbar utveckling, kommunikativ organisation och digitalisering är centrala och gemensamma utvecklingsområden i alla verksamheter. Vi letar efter dig som vill vara delaktig, är engagerad och tar eget ansvar. Välkommen till en kommun som rymmer många spännande projekt och goda kollegor!

Vi söker en

Digitaliseringsansvarig

Om arbetsplatsen

Härryda kommun är organiserad i en förvaltning för all verksamhet. Enheten för digital utveckling (EDU) är en del av Utvecklingsfunktionen, en stödfunktion med uppdrag att leda och samordna gemensamma processer och frågor så som kommunikation, kvalitet, digitalisering, näringslivsfrågor samt kansli.

Arbetet med digitalisering är politiskt prioriterat och utgår från kommunens digitala agenda, beslutad av kommunstyrelsen. Agendan innehåller en målbild som utgår från ”digitalt först” och pekar på fyra grundläggande principer för digitaliseringsarbetet; vi driver förändring, arbetar systematiskt med digitalisering, skapar digital delaktighet och använder våra resurser på ett hållbart sätt.

Utifrån den digitala agendan finns årsvisa handlingsplaner, så väl förvaltningsövergripande som sektorsvis, som anger vilka aktiviteter som ska genomföras. I planerna för 2019 ingår bland annat införande av sensornät med LoRa-teknik i kommunen, digital posthantering, fler e-tjänster samt utvecklande av digitala processer inom t ex bygglovsverksamhet och socialtjänst.

Arbetet med digitalisering har en tydlig organisering där förvaltningsledningen utgör styrgrupp. EDU leder, samordnar och stödjer arbetet, bland annat via en förvaltningsgemensam grupp där sektorernas digitaliseringsansvariga finns med. I förvaltningen finns en IT-funktion med ansvar för teknisk drift och utveckling.

 

Arbetsuppgifter

Som digitaliseringsansvarig kommer du att arbeta både strategiskt och operativt för att stödja kommunens arbete för att driva digitalisering och utveckling framåt. Arbetet innebär att leda, driva och stötta i förändringsprocesser inom digitalisering, såväl kommunövergripande som i sektorsspecifika digitaliseringsprojekt. En viktig uppgift för dig blir att omvandla verksamheternas mål och behov till tydliga krav på IT och digitalisering. Du ska identifiera, analysera, utveckla och implementera nya eller förbättrade processer.Du tar fram beslutsunderlag om vilka satsningar inom digitalisering som ska genomföras och presenterar dessa för styrgrupp och organisationen i övrigt. Du leder enheten som idag består av två utvecklingsledare inom digitalisering och har ett nära samarbete med IT-funktionen för att tillsammans säkerställa förutsättningarna för kommunens digitala utveckling.

Det är viktigt att du har bred kunskap om hur digitalisering kan bidra till utveckling i verksamheten och att du kan inspirera dina kollegor att vara en del av den utvecklingen. Du kommer att ansvara för att fullfölja olika projekt från start till genomförande och uppföljning. Du kommer också att ansvara för att samordna utbildningssatsningar i syfte att höja den digitala kompetensen hos kommunens medarbetare.

 

Kvalifikationer

Vi söker dig som är kommunikativ, initiativrik och resultatorienterad. Du är uthållig och tar dina uppdrag hela vägen fram till resultat. Du har förmåga att utmana gamla strukturer och vågar införa nya processer och digitala lösningar. Du är van att arbeta med komplexa frågor, kan se sammanhang och tänker framåtriktat och strategiskt. Genom att skapa goda relationer vinner du andras förtroende och får dem att vilja bidra i förändringsprocesserna.Du kommunicerar på ett pedagogiskt och prestigelöst sätt, är lyhörd, samarbetsorienterad och visar förståelse och respekt för verksamheternas behov.Ditt arbetssätt präglas av din noggrannhet, systematik och struktur. Du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift och är bekväm med att utbilda och presentera information inför grupper.

För att lyckas behöver du ha en akademisk examen och erfarenhet av att arbeta såväl strategiskt som praktiskt med att utveckla verksamhet med hjälp av IT och digitalisering.Du bör ha erfarenhet av projekt- och processledning, upphandling, innovationsarbete och förändringsledning, liksom av att ha arbetat i politiskt styrda verksamheter. Det är meriterande om du kan nyttokalkylsberäkningar inom digitaliseringsområdet.

 

Välkommen med din ansökan! 

I denna rekrytering samarbetar vi med Lundborg Consulting AB. Vid frågor är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Ragnar Lundborg, 070-55 190 55. Din ansökan ska vara Lundborg Consulting tillhanda senast den 1 september 2019. Välkommen att mejla ditt cv och personliga brev till digitaliseringsstrateg@luncon.se

 

Mer information lämnas av:

Ragnar Lundborg, rekryteringskonsult
070-55 190 55
ragnar.lundborg@luncon.se

Birgitta Flärdh, utvecklingschef i Härryda kommun
031-724 88 11
birgitta.flardh@harryda.se

Facklig(a) företrädare/representanter når du via Härryda kommuns växel:
031-724 61 00

Personbedömningar

Här finns dokument att ladda ner vid personbedömning.

Ta mig vidare

Policy

Här kan du läsa mer om Luncons personuppgiftspolicy.

Personuppgiftspolicy