Ekonomichef till Falkenbergs kommun

Om arbetsplatsen

Välkommen till Falkenberg kommun! Vi är en tillväxtkommun på attraktiva västkusten, en plats som befinner sig i ständig utveckling. I Falkenbergs kommun arbetar vi enligt visionen ”Vi växer för en hållbar framtid”, med fokus på hållbar tillväxt i hela kommunen. Vår kommun ska vara hjärtat i Halland, här ska människor, föreningar och företag växa i samverkan med varandra. Vi är stolta över och kända för vårt näringsliv och vår starka gemenskap. Vi har Hallands bästa läge och vi ska stärka vår position i Västsverige genom ökat samarbete med omvärlden. Falkenbergs kommun har sedan 2019 en politisk viljeinriktning med tre definierade målområden: Att vara ett föredöme inom hållbarhet, skapa välfärd med god kvalitet och att ha Västsveriges starkaste näringsliv. Kommunen utvecklas genom 3200 delaktiga och nytänkande medarbetare, tydliga uppdrag och ett utvecklande ledarskap. Då vår nuvarande ekonomichef går i pension söker vi dig som engagerar, skapar delaktighet och har god förmåga att utveckla verksamheten. Du vill bidra till att skapa goda lösningar för framtiden.

Arbetsuppgifter

Som ekonomichef är du anställd på kommunsstyrelseförvaltningen och är underställd kommundirektören. Din primära uppgift är att under kommunstyrelsen leda ekonomiavdelningen, en av de strategiska avdelningarna inom kommunstyrelseförvaltningen. Avdelningen har idag cirka 15 medarbetare på två enheter, redovisnings- och controllerenhet. Du ingår i koncernledningsgruppen tillsammans med förvaltningschefer, avdelningschefer på kommunstyrelseförvaltningen och VD:ar, där du medverkar och tar ansvar för kommungemensam utveckling och problemlösning. Som ekonomichef ansvarar du för att leda kommunens budget- och uppföljningsprocess samt för koncerngemensamma processer inom ekonomi- och finansområdet. I ditt uppdrag som ekonomichef blir du en viktig ledare som verkar på många olika samordningsarenor inom ekonomi. Samarbetet mellan cheferna på kommunstyrelsen, förvaltningschefer och bolagschefer är avgörande för att verksamheterna i kommunen ska lyckas med sina uppdrag för Falkenbergs bästa. Ledarskapet i Falkenbergs kommun kännetecknas av att du som chef är ett föredöme, visar personlig omtanke samt har en stark tilltro och tillit till medarbetare och kollegor. Ekonomichefen leder en publik organisation i ett föränderligt samhälle och hanterar den omställningstakt som sker idag och framöver. Falkenberg är en expansiv kommun. Detta kommer att ställa höga krav på ett medvetet och effektivt utvecklings- och hållbarhetsarbete. Samverkan utanför kommungränsen kommer behöva fortsätta och förstärkas framöver. Kommunens expansion gör att Falkenbergs kommun står inför stora investerings- och infrastrukturprojekt där ekonomichefen har en central funktion. Förändringar i omvärlden och behov av kvalitativ utveckling ställer stora krav på nytänkande och resursoptimering. Utbyggnad av skola, förskola, äldreboende och exploateringar är föremål för omfattande investeringar liksom stora infrastrukturprojekt. Ekonomiavdelningens inriktning de närmaste åren blir att utveckla och förflytta ekonomiarbetet i kommunen till ett modernare arbete i kommunen. Arbetet med att digitalisera och effektivisera processer kommer att bli en nödvändighet för att kunna möta invånarnas förändrade önskemål och behov samt förståelse för prioriteringar och leveranser.

Kvalifikationer
Du har en akademisk examen/utbildning inom ekonomi eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget. Du har god förståelse för samhällsekonomiska samband, ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet med förmåga att fatta beslut utifrån komplexa sammanhang. Med lång erfarenhet av redovisning inom offentlig förvaltning och bolag har du kunskap och förståelse för lagar och förordningar som styr offentlig förvaltning och bolag. Kunskap och erfarenhet av koncernstrukturer inklusive skattefrågor är meriterande. Du har erfarenhet av ekonomistyrning på strategisk nivå med mycket god förståelse för politiska organisationer och deras beslutsprocesser. Vi tror du har mångårig ledarerfarenhet som ekonomichef i en större komplex organisation och erfarenhet av övergripande styrning och uppföljning utifrån ett större ekonomiskt ansvar. Du etablerar förtroende på ett naturligt sätt och skapar samarbeten i organisationen. Att ha varit chef över chefer och ha erfarenhet av processinriktad verksamhet är meriterande. Du har erfarenhet av arbete med organisationskultur, likabehandlingsarbete och att leda framgångsrikt förändringsarbete. Du har arbetat i publik verksamhet med medialt intresse.
Mer info
I denna rekrytering samarbetar Falkenbergs kommun med Ragnar Lundborg Consulting AB. Vid frågor är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Ragnar Lundborg på 070-55 190 55, ragnar.lundborg@luncon.se. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Falkenbergs kommun använder vi rekryteringsverktyget Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Visma Recruit genom att klicka på ansökningslänken i annonsen Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. I samband med denna rekrytering undanber vi oss kontakter från rekryteringsföretag och andra annonsörer.
Sista ansökningsdag
2023-01-01
Kontaktuppgifter
Lars Fröding, Kommundirektör,
Thérese Lundgren, HR-chef , 0346-88 62 53
Fackliga företrädare, nås via kommunens kontaktcenter, 0346- 88 60 00

Härryda kommun söker kommundirektör

Om arbetsplatsen

Välkommen till Härryda, en kommun som vågar!

Här siktar vi mot att ha Sveriges bästa skolor och näringslivsklimat, omsorg av högsta kvalitet och attraktivt samhällsbyggande. Tillsammans är vi 3000 medarbetare som gör mötet med Härryda kommun enkelt. Med mod, nytänkande och handlingskraft inspirerar vi varandra och levererar service med kompetens och kvalitet. Tillsammans åstadkommer vi mer! Härryda kommun blev utsedd till årets superkommun i klassen storstadskommun i Dagens Samhälles årliga ranking 2022. Kommunen omsätter cirka 3 miljarder kronor per år.

Härryda kommuns största orter är Mölnlycke, Landvetter, Härryda, Hindås, Rävlanda och Hällingsjö. Till centralorten Mölnlycke är det tio minuters bilfärd alternativt 15 minuters bussfärd från centrala Göteborg. I kommunen bor drygt 39 000 invånare och antalet invånare ökar med ungefär 2,0 procent per år genom en planerad befolkningsökning. Närheten till både natur och storstad lockar många att bosätta sig här. Landvetter flygplats ligger mitt i kommunen.

Då vår nuvarande kommundirektör går i pension söker vi dig som är engagerad, öppen för olika perspektiv och vill skapa lösningar som håller för kommande generationer.

Arbetsuppgifter
Härryda kommun har en organisation som styrs av fem nämnder. Som kommundirektör svarar du direkt mot kommunstyrelsen och är kommunens enda förvaltningschef. Du är också chef för fyra sektorchefer och tre stabschefer där ekonomi, personal och utvecklingsfunktionerna ingår. Läs mer om kommunen på harryda.se eller facebook.com/harrydakommun.

Kvalifikationer

Vi söker dig med gedigen bakgrund som chef och som har ett brett perspektiv och förmåga att tänka strategiskt. Du har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation och har tidigare varit chef inom offentlig verksamhet.

Ditt ledarskap är kommunikativt och stödjande och du ger dina medarbetare möjlighet att utvecklas och vara delaktiga. Du har god förmåga att leda genom andra. Du skapar tillit, har hög integritet och står stadigt även när det blåser. Som ledare ser du hela bilden, har mod att leda samtidigt som du förstår vikten av samverkan. Du är bra på att skapa relationer som ger förutsättningar för ett långsiktigt förtroende.

Du har adekvat högskoleexamen eller erfarenhet som arbetsgivaren anser vara likvärdig.

Du har god förmåga att hantera och förstå ekonomi och administration.

Du har goda kunskaper i svenska och engelska.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Anställningens omfattning

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid

Ansökan

Ansök senast: 2022-11-13

Välkommen att söka genom att skicka e-post till Ragnar Lundborg, harryda@luncon.se

Anställning

Antal annonserade arbetstillfällen: 1

Kontakt

Kontaktpersoner
Per Vorberg (m)
kommunstyrelsens ordförande
0709-999 025
Patrik Linde (s)
kommunstyrelsens 2:e vice ordförande
076-649 49 73
Anders Pettersson
Personalchef
031-724 63 39

Ragnar Lundborg
Rekryteringskonsult, Ragnar Lundborg Consulting AB
070-55 190 55

Övrigt

I denna rekrytering samarbetar vi med Lundborg Consulting AB. Vid frågor är du välkommen att kontakta rekryteringskonsulten Ragnar Lundborg på telefon 070-55 190 55. Din ansökan skall vara Lundborg Consulting tillhanda senast den 13 november. Maila ditt cv och personliga brev till harryda@luncon.se Välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings-och
rekryteringsföretag samt säljare av ytterligare jobbannonser. Härryda kommun har upphandlade avtal.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

http://www.harryda.se

Tycker du om att lösa IT-relaterade problem? Vi söker efter en IT-supporttekniker till Varbergs Bostad. Detta är en chans för dig som vill arbeta i en social och varierande roll med goda utvecklingsmöjligheter. 

Varbergs Bostad söker:

 IT-supporttekniker

Om Varbergs Bostad
Varbergs Bostads AB är Varbergs största hyresvärd med ca 5 600 lägenheter. Varbergs vision är att utvecklas till Västkustens kreativa mittpunkt – en vision som är en stark ledstjärna i hela vårt arbete. Som ett positivt led i stadens utveckling och inom ramen för vårt uppdrag att bostadsförsörja ett växande Varberg har vi planer på att bygga 1500 hyresrätter inom de närmaste åren. Som en aktiv samhällsaktör är vi med och formar framtidens boende utifrån livskvalitet, miljö och hållbarhet. Det jobb vi gör tillsammans idag kommer att lämna bestående intryck i framtiden.

Arbetsuppgifter
I din roll som IT-supporttekniker arbetar du verksamhetsnära, där du får nyttja din kompetens för att hjälpa andra. Du blir bolagets främsta internsupport inom IT-området och stöttar verksamheten genom bl.a. att åtgärda ärenden som inkommer via vårt ärendehanteringssystem. Du kommer även arbeta med felsökningar, serverdrift, IT-säkerhet, nätverk och teknisk dokumentation.

Du kommer arbeta inom Microsoft 365/Azure, Microsoft Intune (konfigurering av hårdvara så som laptops och mobiltelefoner), Microsoft Defender (CIS-kontroller) m.m.

Du arbetar i ett team på tre personer.

Din profil
För att trivas i rollen ser vi att du är serviceminded, flexibel och har ett stort intresse för IT och teknik. Du får saker gjorda, trivs i sociala sammanhang och tycker om att lösa tekniska problem. Du ska själv kunna planera och prioritera ditt arbete på ett noggrant och strukturerat sätt. Vi söker efter en lagspelare som vill vara delaktig i vår utveckling och digitalisering inom fastighetsbranschen och hitta nya, smartare lösningar framåt.

Du ska ha högskoleutbildning eller YH-utbildning inom IT-området alternativt arbetslivserfarenhet som vi bedömer vara likvärdig. Om du har studerat, ser vi gärna att du har arbetat några år efter avklarade studier. Det är meriterande om du tidigare har arbetat med liknande arbetsuppgifter samt om du har arbetat inom fastighetsbranschen. Du uttrycker dig väl i både svenska och engelska, i tal samt skrift.

Du behöver även ha B-körkort.

Team Varbergs Bostad
Vi ser oss som ett lag – Team Varbergs Bostad. I laget finns specialister på olika positioner och alla är lika viktiga. Vi spelar bra tillsammans, uppmuntrar varandra och hjälps åt. Vi har roligt tillsammans och vi trivs med det vi gör. Då blir också resultatet bra – så som att vi i flera undersökningar får toppbetyg av hyresgästerna. Bakom detta ligger ett lagarbete, där varje spelare är en nyckelspelare. Ett lagarbete som präglas av mod, ansvar och delaktighet.

Vi erbjuder ett spännande och utvecklande arbete i ett företag som är bland de främsta i branschen och som är i en expansiv fas. Din personliga insats får stor betydelse för bolagets utveckling och i den laguppställning som ska lösa uppdraget att bygga framtidens Varberg. Läs mer om Varbergs Bostad på www.varbergsbostad.se.

Rekrytering sker löpande. Välkommen med din ansökan!

EcoPar AB i Göteborg söker:

Innesäljare

TILLSATT

Ekonomichef till Härryda kommun

TILLSATT

Sektorchef för Samhällsbyggnad till Härryda kommun

TILLSATT

 

Verksamhetschef grundskola till Härryda kommun

TILLSATT

Projektansvarig exploatörsdrivna detaljplaner till Härryda kommun

TILLSATT

Mark- och exploateringsingenjör till Härryda kommun

TILLSATT

VD

TILLSATT

VD

TILLSATT

VD

TILLSATT

DAGS FÖR NÄSTA STEG? VI SÖKER EN LÖSNINGSARKITEKT MED GODA KUNSKAPER INOM IT-SÄKERHET

Soltak AB – Ekonomi, Lön och IT.

Soltak är ett samägt bolag av fyra kommuner som valt att samla sin ekonomi- och löneadministration. Tre av dessa kommuner har dessutom valt att lägga över support och IT- drift för att samordna och effektivisera produktionen av stödtjänsterna. Ägarkommunernas stödprocesser utgör bolagets kärnverksamhet och vår uppgift är att leverera professionella servicetjänster till kommunerna. Vi är i en expansiv fas för att klara det ökande förändringsbehovet från våra kunder och vår verksamhet. Soltak AB är en attraktiv arbetsgivare som värderar sina medarbetare högt och som inspirerar till yrkesmässig och personlig utveckling. Vi är placerade i Kungälv där cirka 100 medarbetare har sin arbetsplats.

TJÄNSTEN

Som lösningsarkitekt på Soltaks IT-avdelning kommer du att arbeta parallellt med utveckling inom flera affärsområden. Du är placerad inom funktionen Arkitektur & Teknik, som är en del av affärsområdet IT, och ingår där i en grupp med tekniker. Du kommer bidra med att forma den interna och externa miljön med fokus på vår gemensamma arkitektur och säkerhet. Med din kompetens kommer du att kunna bidra till utvecklingen av den gemensamma IT-arkitekturen. Arbetssättet är Agilt med korta beslutsvägar, vilket ger utrymme för nya idéer som skapar värde för kunderna.

ARBETSUPPGIFTER

Som lösningsarkitekt arbetar du i huvudsak med att:

  • omsätta verksamhetsbehov till teknisk design
  • genomföra analyser, ta fram beslutsunderlag, principer och lösningar
  • granska, driva och stödja projekt och andra utvecklingsaktiviteter tillsammans med tekniker och kunder. Du ansvarar för den tekniska arkitekturen av tjänsterna och ser till att de struktureras, designas och realiseras
  • utveckla metoder och arbetssätt för att förbättra och effektivisera vårt arbete

 

VI SÖKER

Vi söker dig som har erfarenhet av att arbeta som lösningsarkitekt eller har likvärdig kompetens. Du har en god pedagogisk och kommunikativ förmåga som underlättar diskussioner om arkitektur med verksamheten. Som lösningsarkitekt hos oss kommer du att ingå i flera projekt samtidigt.

 

KRAV

  • flerårig erfarenhet inom IT-arkitekturområdet
  • flerårig erfarenhet inom IT-säkerhet kopplat till offentliga organisationer
  • flerårig erfarenhet av systemutveckling
  • bred kunskap om Microsoft plattform ex. Windows Server/klient, SQL, AD, Azure
  • har kunskap eller är certifierad i arkitekturramverk, ex.vis TOGAF
  • goda kunskaper i svenska, tal och skrift
  • B-körkort krävs då resor förekommer i tjänsten

 

MERITERANDE

  • erfarenhet av arbete med systemintegrationer
  • erfarenhet av att ha arbetat i större och/eller komplexa organisationer. Gärnaerfarenhet från olika organisationer där du har erfarenhet av olika lösningar

 

SOM PERSON

Det är viktigt att du är en drivande lagspelare som har förmåga att motivera andra. Du arbetar tillsammans med en grupp tekniker och har nära kontakt med kunderna. Därför är det viktigt att du trivs med att samarbeta, dela dina kunskaper, är prestigelös och hjälpsam. Du har en god pedagogisk förmåga, är tydlig och kan kommunicera på ett lättförståeligt sätt. Du är service- och lösningsinriktad, lyssnar och hjälper kunden utifrån deras behov. Du har också god förmåga att arbeta självständigt, att organisera, planera och prioritera i ditt eget arbete. Du har ett stort engagemang i att utveckla din och gruppens kompetens och arbetsmetoder.

 

ÖVRIGT

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

I denna rekrytering samarbetar Soltak AB med Ragnar Lundborg Consulting AB. Vid frågor är du välkommen att kontakta rekryteringskonsulten Ragnar Lundborg på tel 070-55 190 55. Din ansökan skall vara Lundborg Consulting tillhanda senast den 31 januari. För att söka tjänsten skickar du din ansökan och ditt CV till soltak@luncon.se .

Varmt välkommen med din ansökan!

Personbedömningar

Här finns dokument att ladda ner vid personbedömning.

Ta mig vidare

Policy

Här kan du läsa mer om Luncons personuppgiftspolicy.

Personuppgiftspolicy